Grand Forks Human Nutrition Research Center Site Logo
ARS Home About Us Helptop nav spacerContact Us En Espanoltop nav spacer
Printable VersionPrintable Version     E-mail this pageE-mail this page
Agricultural Research Service United States Department of Agriculture
Search
  Advanced Search
 
Programs and Projects
Subjects of Investigation
 

Research Project: ROLE OF DIETARY SELENIUM ON GENE EXPRESSION, CELL CYCLE AND MOLECULAR MECHANISMS IN CANCER RISK

Location: Grand Forks Human Nutrition Research Center

Title: Soy, Isoflavones, and Prostate Cancer Risk in Men: A Revisit of Meta-Analysis

Authors
item Yan, Lin
item Spitznagel, Edward - WASHINGTON UNIVERSITY

Submitted to: Journal of Federation of American Societies for Experimental Biology
Publication Type: Abstract Only
Publication Acceptance Date: January 7, 2009
Publication Date: April 27, 2009
Repository URL: http://www.fasebj.org
Citation: Yan, L., Spitznagel, E.L. 2009. Soy, Isoflavones, and Prostate Cancer Risk in Men: A Revisit of Meta-Analysis. Journal of American Societies for Experimental Biology. 23:298.1.

Technical Abstract: Soy is a major plant source of dietary protein to humans. Epidemiologic studies show that soy consumption may be associated with a reduction in cancer risk in humans. The purpose of this study was to conduct a meta-analysis on the association between soy and prostate cancer in men. We systematically reviewed studies obtained through a thorough MEDLINE literature search and identified 15 studies on soy consumption and eight on isoflavone intake in relation to prostate cancer risk. We conducted this analysis using a random-effects model in which studies with smaller standard error of estimate are given greater weight in the summary measure. Our analysis of studies on soy intake yielded an overall risk estimate of 0.74 (95% confidence interval: 0.63, 0.89; P = 0.001). When separately analyzed, studies on non-fermented soy foods yielded an overall risk estimate of 0.70 (0.56, 0.88; P = 0.002) and those on fermented ones yielded 1.02 (0.73, 1.42; P = 0.922). The analysis of studies on isoflavones yielded an overall risk estimate of 0.88 (0.76, 1.02; P = 0.085). When analyzed on the basis of daily isoflavone intakes, we found an overall risk estimate of 0.63 (0.41, 0.96; P = 0.03) from studies at mg/day and 0.99 (0.85, 1.16; P = 0.909) from those at µg/day, respectively. Results of this analysis suggest that consumption of soy foods is associated with a reduction in prostate cancer risk in men.

   

 
Project Team
Combs, Gerald - Jerry
Yan, Lin
Zeng, Huawei
 
Publications
   Publications
 
Related National Programs
  Human Nutrition (107)
 
 
Last Modified: 06/18/2013
ARS Home | USDA.gov | Site Map | Policies and Links 
FOIA | Accessibility Statement | Privacy Policy | Nondiscrimination Statement | Information Quality | USA.gov | White House